.
Keburukan menggunakan ict dalam pengajaran dan pembelajaran
RUJUKAN:
MULTIMEDIA DALAM PENDIDIKAN
ROZINAH JAMALUDIN
UTUSAN PUBLICATIONS & DISTRIBUTOS SDN BHD
APLIKASI MULTIMEDIA DALAM PENGAJARAN
ISMAIL ZAIN
NEW AGE INTERNATIONAL PUBLISHER
Kesan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran ...
suhairi87.wordpress.com/
PENGENALAN :
Pada zaman negara Malaysia yang pesat membangun ini penggunaan ict semakin meluas kepada semua golongan tidak terhad kepada golongan pekerja dan dewasa sahaja tetapi kanak-kanak juga tidak ketinggalan dalam mengikut rentak arus globalisasi ini. Kanak-kanak kini juga sudah tahu menggunakan komputer. Mereka boleh membuka dan menutup komputer. Mereka juga boleh menerokai perkara-perkara baru. Namun sejauh manakah ict boleh membawa manfaat kepada kanak-kanak khususnya dalam pendidikan awal kanak-kanak kerana ict juga boleh membawa keburukan kepada mereka.
Bagi ibubapa sekarang, terutamanya yang bekerja di kota metropolitan lebih cenderung bekerja daripada pagi hingga malam. Kanak- kanak akan menjadi bosan kerana tiada kawan untuk mereka bermain jadi mereka memilih untuk bermain permainan dalam komputer. Tugas mengasuh diberikan seratus peratus kepada orang gaji menyebabkan mereka tidak mendapat kawalan daripada ibubapa mereka sendiri.
Oleh kerana kanak-kanak ada sifat ingin tahu yang tinggi dalam diri mereka maka mereka akan terusan bermain sehingga dapat mengetahui apakah yang berlaku pada penghujung permainan itu. Mereka boleh menjadi ketagih dalam permainan komputer
Terdapat beberapa keburukan ICT dalam pendidikan kanak-kanak seperti :
- Perkembangan mereka tidak akan berkembang kerana hanya duduk bermain komputer.
- kanak-kanak dapat mengetahui perkara yang melangkaui batas umur mereka.
- kanak-kanak akan malas belajar dan cepat menjadi bosan dalam sesi pembelajaran.
KEBAIKKAN DAN KEBURUKKAN |
Penggunaan ICT kepada kanak-kanak haruslah dengan bimbingan dan guru-guru juga harus kreatif menyampaikan pengajaran mereka tanpa bergantung sepenuhnya kepada ICT.
Mencari maklumat dan teknik terbaru memanglah digalakkan kepada semua guru-guru di tadika namun jika ia disalahgunakan apa ertinya teknologi maklumat yang canggih sekiranya anak-anak didik kita menjadi mundur ke belakang ddan tidak ddapat berfikir ke arah pembentukan masa depan terutamanya tidak dapat memajukan negara.
KESIMPULAN :
Tidak dapat dinafikan bahawa dalam mengintegrasikan ICT dalam pendidikan guru berhadapan dengan pelbagai cabaran antaranya kekangan untuk menghabiskan silibus, kekurangan kemudahan, kemahiran dan bahan sokongan. Bagi mengatasi cabaran-cabaran ini pelbagai usaha akan dilaksanakan. Namun, usaha-usaha yang bakal diambil oleh pihak sekolah haruslah disertai dengan keterbukaan guru dalam menerima pembaharuan dan cabaran baru.
No comments:
Post a Comment